Taxi en Personenvervoer

De geschiedenis van taxi Nootdorp

maandag, 31-12-2018  

‘TAXI!’ In Amerikaanse films komt deze kreet nogal eens voorbij. Een vrolijke uitroep na een nachtje stappen, of juist een boze roep om zo snel mogelijk een bepaalde gelegenheid – of een bepaald persoon – te verlaten. Het typische straatbeeld van Ney York is dan ook: hoge wolkenkrabbers, kleurige reclameborden en… gele taxi’s. Overal. Ook in Nederland hebben we taxi’s, hoewel deze hier minder gangbaar zijn dan aan de andere kant van de oceaan. In Nederland is een taxi Nootdorp vaak te herkennen aan twee dingen:

  • Een bordje op het dak
  • Een blauw nummerbord

Maar hoe zijn taxi’s eigenlijk ontstaan? En waarom gebruiken mensen ze eigenlijk?

Het ontstaan van de taxi in Nootdorp

Nootdorp is een van de plaatsen in Nederland waar taxi’s zo af en toe doorheen rijden. De taxi zelf is hier niet ontstaan, maar het is leuk om deze plek als voorbeeld te nemen voor het verhaal. Het woord ‘taxi’ komt oorspronkelijk van het Franse woord ‘taximetière’. Dit staat voor taxatie, of ‘taxis’, wat Grieks is voor betaling. Vroeger werden deze termen gebruikt voor rijtuigen, waarvoor men moest betalen. Het rijtuig zou je kunnen zien als de eerste taxi Nootdorp. De taxi in Nootdorp zoals wij die kennen, liet echter nog even op zich wachten. In 1905 begon een man in Amsterdam diensten aan te bieden als taxichauffeur: hij bracht mensen rond. In 1909 werd echter pas de eerste vergunning gegeven voor het hebben van een taxibedrijf, en daarmee wordt 1909 gezien als het beginjaar van de taxi in Nootdorp. In dit jaar werd ook de eerste taximaatschappij opgericht: de Amsterdamsche Taxameter Automobiel Maatschappij. De passagiers zaten achterop, terwijl de chauffeur vooraan zat, op een verhoging in de open lucht – een soort bok, eigenlijk. In de taxi Nootdorp zat dus een grappige verwijzing naar de rijtuigen van vroeger. In de jaren erna schoten de taxibedrijven, grote en kleine, als paddenstoelen uit de lucht. Voor gemeenten werd het lastig om hier controle over te krijgen en de taxi’s reden niet erg efficiënt: alle chauffeurs bleven hangen in de stad, op de drukste plekken – want iedereen wilde immers zoveel mogelijk klanten. Daardoor kwamen taxi’s haast nooit in uithoeken – een taxi in Nootdorp was toen nog niet denkbaar. Na de Tweede Wereldoorlog probeerde de overheid dit op een goede manier te reguleren en nam de concurrentiestrijd af. Zo werd een taxi in Nootdorp de normaalste zaak van de wereld. Echter, in 2000 waren er veel liberaliseringsmaatregelen; zo ook voor de taxibranche. Hierdoor ontstond er weer strijd tussen de taxibedrijven om klanten. Tegenwoordig bestaat dit nog steeds en verzinnen taxichauffeurs soms trucjes om geld bij te verdienen – bijvoorbeeld langere routes rijden dan normaal is, of een hogere prijs vragen dan eigenlijk hoeft.

5 voordelen van de taxi

Gelukkig is de taxi Nootdorp niet een taxibedrijf dat volgens zulke regels speelt. U kunt bijvoorbeeld voor een vaste prijs naar Schiphol gebracht worden; handig wanneer u op vakantie wilt op een relaxte manier (zonder u druk te maken over treinen die vertraging hebben, bijvoorbeeld). Dat brengt ons bij een aantal voordelen van de taxi:

  • U heeft geen gedoe met overstappen
  • U bent precies op tijd
  • U reist op een comfortabele manier
  • Uw spullen gaan veilig mee
  • Een taxi is 24/7 beschikbaar

Ten opzichte van het openbaar vervoer is het dus fijner om een taxi te nemen. Geen lange wachttijden, geen drukte en een vriendelijke chauffeur – reden genoeg om een taxi te bellen. Een taxibedrijf dat aan te raden is, is Rayon Taxi. Met hun lage prijzen en goede service bent u hier op de juiste plek wanneer u ergens heen gebracht wil worden. Nieuwsgierig? Kijk eens op rayontaxi.com.

Lees meer…


Comments are closed.